افراسیاب

پرتقال چرا؟

سه شنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۴۵ ب.ظ

دوست دارم از درخت پرتقال بپرسم چرا میوه اش خوشمزه است! چرا میوه اش با سیستم گوارش من سازگار است! چرا ویتامین ها و دیگر مواد مورد نیاز بدن مرا در خود دارد!

من درخت پرتقال را می شناسم اما مگر درخت پرتقال مرا می شناخت که سخاوتمندانه چنین هدیه ای تقدیمم کرد؟

دوست دارم این سوال را از سیب هم بپرسم. از انار و انگور و خرما هم . . . .

چرا همه شما شیرین یا ترش هستید اما هر کدامتان لذتی متفاوت به ذائقه ام می دهید؟! مگر شما زوایای مختلف ذائقه ام را می شناختید؟

شاید کسی بگوید ذائقه مان در طول زمان با طعم شما هماهنگ شده. اما میوه هایی هم بوده اند که نه من خورده بودم و نه پدران و اجدادم. گویا موز و آناناس و کیوی هم که چندی بیشتر از آشناییمان با آنها نمیگذرد ما، نیازمان و ذائقه مان را به خوبی می شناسند!

نمیدانم. شاید ناچارم بگویم پای کسی در میان است که هم مرا خیلی خوب میشناخته و هم درخت پرتقال را.

شاید هم کسی بگوید پرتقالت را بخور و اگر خواستی در مورد خواصش تحقیق کن و مثل بیشتر مردم کاری به بیشتر از این نداشته باش!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۰۵
حامد افراسیاب

نظرات  (۱)

یاد شهید عارف محمد زمان ولی پور افتادم که قبل از خوردن سیبی که دوستش به او تعارف کرد، لحظاتی سیب رو بر روی نوک انگشتای دستش می چرخوند و شگفت زده نگاه می کرد و همراه آهی از شعف گفت انقدر زیباست که نمی توانم بخورمش. 
با این نگاه متفاوت به دنیای مان - هرچند عمیق و متفکرانه- انسان خودش رو موجودی مستغرق در نعمات الهی می بینه و از طرفی به جبر عقل، می پذیره که این همه زیبایی و نظم، جز از وجود پرودگار نیست. نتیجه ی این نگاه زیبا هم می شود، شکرگزاری و بندگی ذات حقش.
چرا از میوه های هر فصل، سبزی باغچه و بولوارها، رشد شالیزارهای نشاء شده، آسمان آبی و حشره ها و حیوانات و پرنده ها و دریا و باران حیات بخش و ماه شب چهارده و .... سر ذوق نمی آییم؟ 

پاسخ:
سلام برادر. بسیار زیبا گفتی. ممنونم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی