افراسیاب

عقاید یک مسلمان (9)

سه شنبه, ۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۲۷ ب.ظ

برادرم/خواهرم سلام. از اونجایی که دانشگاهی هستی حدس میزنم اهل مطالعه باشی و تا حالا کتاب های زیادی خونده باشی.

اگر در حدسم اشتباه کردم، اگه فقط اهل بخور بخوابی و تفکر و اندیشه از نظرت کشکه بیشتر از این مزاحمت نمیشم و به خدا میسپارمت.

اما اگر فرهیخته ای و اهل تفکر و تعمق، پیشنهاد میکنم در کنار کتابهایی که میخونی کتاب "عقاید یک مسلمان" رو هم لااقل یکبار با دقت بخونی و بدون تعصب و پیش داوری بهش فکر کنی. مطالبش رو با کتابهای اعتقادی مکاتب دیگه مقایسه کن و با آزادگی تمام مهم ترین تصمیم زندگیت رو بگیر. فقط یکبار در زندگی همت کن و یکبار با منطق و آزادگی تصمیم بگیر. بقیه عمر رو هم با همین تصمیم زندگی کن. یا علی.


 دریافت کتاب عقاید یک مسلمان           حجم: 510 کیلوبایت


برگی از کتاب:

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۹
حامد افراسیاب

نظرات  (۱۰)

خاطره یک استاد دانشگاه شریف
یک بار داشتم برگه هارو تصحیح میکردم.یکی از برگه ها نام نداشت؛با خودم گفتم بعید است که بیش ازیک برگه نام نداشته باشد وازروی لیست دانشجویان صاحبش را پیدا میکنم.
تصحیح کردم و 17/5 گرفت.احساس کردم زیاداست؛کمتر پیش می آید کسی ازمن این نمره رابگیرد.دوباره تصحیح کردم 15 گرفت.برگه ها تمام شد؛با لیست دانشجویان تطابق دادم اما هیچ دانشجویی نمانده بود.
تازه فهمیدم "کلید" آزمون راکه خودم نوشته بودم تصحیح کردم

نکته :
١.اغلب ما نسبت به دیگران سخت گیرتریم تا خودمون.
2.بعضی وقتا اگه خودمون رو تصحیح کنیم می بینیم به اون خوبی ک فکرمیکنیم نیستیم

پاسخ:
سلام جوون. تازه این مال دانشکده مواد بوده که ضعیف ترین دانشکده مهندسی دانشگاه حساب میشه. فکر کن تو برق و مکانیک چه خبر بوده.
دست شما درد نکنه! سایته خوبى دارید!اکثر مطالب درسى سایتتون رو دانلود کردم! فقط چرا از درساى دیگه گروه جامدات مطلب نمیزارید!!فقط از گروه هایى که دارید مطلب میزارید!!؟؟ من داشتم درسایى که شما تو چند ساله اخیر تدریس میکردید رو میدیدم! چرا فقط یه سرى از دروس خاص رو شما تدریس میکنید؟؟؟(من c.v شما رو دیدم تو سایت دانشگاه ) تو گلستان چند سال پیش رو که میدیدم شما ارتعاشات هم درس میدادید!! ولى الان دیگه درس نمیدید!!چون اون موقع استاد کم بود این درسو بر میداشتید؟؟ الان که استاد زیاد شده این درسو خودتون دوس ندارید بردارید یا نظر گروه فرق کرده؟؟ من یه موضوع رو نمیفهمم چرا تو گروه جامدات ٢تا استادى که اخیرا جذب شدن چرا باید کیفیتشون اینقد نسبت به بقیه پایین تر باشه مخصوصا یکیشون!! چه نظارتى رو هیئت علمى شدن هس؟؟ درسته اینها انسان هاى خوب و مومنى هستن ولى این که شرط کافى نیس! خود شما میفهمید که من چى میگم!! اصلا نمیتونم درک کنم چه جورى هیئت علمى شدن این دوستان(دوست) عزیز!!
پاسخ:
سلام برادر خوبم. ممنون از لطفی که داری. با توجه به وقتی که صرف پروژه های کارشناسی ارشد و دکتری میشه عملا وقت و انرژی برای ارائه تعداد زیادی درس در دوره کارشناسی نخواهد بود و لذا دروس بین همکاران مختلف دانشکده تقسیم میشه. در مورد درس ارتعاشات باید بگم که ارتعاشات زمینه تخصصی من نیست و چند ترمی که تدریس کردم به دلیل نیاز گروه بود که البته با اضافه شدن همکاران جدید این نیاز مرتفع شده. در مورد جذب اعضای هیات علمی هم چون دست اندرکار نیستم اظهار نظری نمیکنم. فقط همینقدر میگم که همه ما اعضای جدید با نظر اعضای قبلی گروه جذب شدیم و البته اونها فقط نظر علمیشون رو دادند و بعدا در جاهای دیگه از نظر عقیدتی بررسی شدیم. یعنی اعتقادات عامل انتخاب شدن ما نبوده گرچه ممکنه برای برخی عامل انتخاب نشدن باشه. البته به شخصه کسی رو ندیدم که گروه انتخابش کرده باشه و بعدا بدلیل اعتقادات رد شده باشه. یا علی.
کتاب رو خوندم! نظرم راجع به این کتاب: (( اگر در زمان افرینش جهان حضور میداشتم در مورد نظم بهترى در جهان راهنمایى هاى مفیدى در اختیار مگذاشتم))!!!! براى مثال تو همین رشته مکانیک و فیزیک این که چرا ثوابتى مثله ثابت جهانى گرانش(G) یا ثابت پلانک (h) چرا همچین مقادیره خاص و ویژه اى را تو سراسر عالم و تاریخ جهان دارن یک چالش خووبه!! حالا این ثوابت نمى تونستند یک مقدار دیگه اى داشته باشند؟؟ اون وقت یه نظمه دیگه اى داشتیم!!(فقط کافى بود این ثوابت مقدار ناچیزى تغییر میکردند تا نه من وجود داشتم نه شما نه کره ى ما شاید جایه دیگرى هم رو ملاقات میکردیم و شاید....)اصلا مفهومه نظم چیه؟؟(از نظر شما چه وقت اتاقتون منظمه؟؟ ایا نظر من راجع به نظم اتاق من مثه شماست ؟؟یا حتى اتاقه بى نظم از نظر شما از نظر من هم بى نظمه ؟)ایا تو هر بى نظمى(البته به نظر ما) نمیشه یه نظمى پیدا کرد؟؟؟ ایا این نظم(ایا واقعا جهان منظم است؟؟) حاکم بر جهان یه نظم منحصر به فرد و خاصه؟؟ایا نمیشد نظمى بهتر از این داشت؟؟ با این حساب برهان نظمى که براى اثبات وجود خدا به کار میره( هم تو این کتاب هم اکثر کتاب هاى دینى) اشتباه نیست؟؟ اگر این برهان درست بود نظر تمام اندیشمندانه دنیا رو جلب نمى کرد؟؟؟ایا هر که فکر میکند کافر است؟؟
پاسخ:
سلام برادر. نظرات شما واقعا برای من عجیبه. اگر درست متوجه شده باشم شما حتی نظم حاکم بر هستی رو هم به چالش میکشید و در آن تردید میکنید. اگر شما فکر میکنید در گردش کهکشانها، ستارگان و سیارات، گذر شب و روز، تولد و مرگ گیاه و حیوان و انسان نظمی نیست و یا نظمی است که ما در بی نظمی میبینیم جایی برای گفتگو با شما نمیبینم. اما بعد:
نوشته های شما از نظر من فاقد نظام منطقی هستند. شاید نوشته های من هم از نظر شما فاقد نظام منطقی باشند. اما اگر هر عاقلی نوشته های من و شما را بخواند خواهد گفت که حتما این نوشته ها نظم دهنده با سوادی دارد. اما نوشته زیر:
ما ناتنیلبت اراثلبر لرثقوبنکفقال بلصثقب فقا قد تالقبر اقذ ثکبفما قمکیدباسرق ثقتبب ثکفغکما قفدقتثریقبل بلات کغمما فدقتا قب ثقف کقفغتو مفقد
کمترین نظمی ندارد و شاید با دیدن آن بتوان گفت کودک بیسوادی با بی نظمی تایپش کرده است.
اگر هستی به نظر شما مانند نوشته قرمز بالا بود حق را به شما میدادم. اما قطعا هر انسان منصف و عاقلی خواهد گفت که نیست. پس این عالم ناظمی دارد هر چند منطق نظمش مورد پسند ما نباشد.
درک این مفاهیم بسیار ساده است. توصیه میکنم با نامهایی مغلقی مانند ثابت گرانش و پلانک و . . . دشوارش نکنید.
حال که این دو ثابت (G,h)(و خیلى از پارامترهاى دیگه که نظمه(؟) این جهان را به وجود اوردن) خیلى ها انسان ها یا جانداران دیگر که مى تونستن باشن الان نیستن و اگه این ثوابت تغییر میکردن شاید ما هم نبودیم و شاید اون ها بودن!!!!(زیباست نه؟؟) حالا سوال من این است : ایا خدا تاس بازى مى کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ:
سلام دوباره. خیلی جالبید. همین.
مخاطبم به صورت مستتر خودت بودی  رفیق

پاسخ:
سلام برادر. هر چه از دوست رسد نیکوست.  إِنَّمَا نُعَلِّمُکُم لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنکُمْ جَزَاء وَلَا شُکُورًا.
سلام.  خسته نباشید 
استاد فایل کامل سوالات و پاسخ های  خطبه سلونی قبل ان تفقدونی از امام علی که که ابن ابی الحدید جمع آوری کردند رو دارید چون گشتم فایل هایی که پیدا کردم فقط 19 تا از سوالات رو داره. 
باتشکر
پاسخ:
سلام برادر. متاسفانه ندارم. یا علی.
سوال واضحی دارم.آیا غیر مسلمان ها در بهشت جایی دارند؟یا بعبارت دیگر مثلا یک فرد بودایی می تواند وارد بهشت شود؟یا صرف اینکه دینش اسلام نیست مانع از حضور او در بهشت می شود؟
پاسخ:
سلام برادر. البته جوابی که به شما خواهم داد در حد سواد من است و بهتر است این سوال را از مراجع تقلید بپرسید. تا آنجا که بنده میدانم افراد در این رابطه به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول افرادی هستند که یا اصلا اسلام به آنها نرسیده یا اگر رسیده پر از تحریف رسیده است. یا جو روانی و تبلیغاتی حاکم بر جامعه آنها به گونه ای بوده که حتی از تحقیق در مورد اسلام هم هراس داشته اند. در اصطلاح به این دسته افراد مستضعف اطلاق میشود. دسته دوم هم افراد غیر مستضعف هستند.
در قیامت از افراد غیر مستضعف تنها اسلام پذیرفته خواهد شد و این افراد اگر دینی غیر از اسلام داشته باشند وارد بهشت نمیشوند.
حال چند نکته: 1- هر انسانی وظیفه دارد در حد توان و امکانات خود در مورد اصول اعتقادیش تحقیق کند تا در زمره مستضعفین نباشد. مثلا در کشوری مثل ایران که دسترسی به قرآن و تفاسیر و احادیث به آسانی میسر است کسی نمیتواند ادعای مستضعف بودن داشته باشد. یعنی گرچه عملکرد بسیاری از مسلمانان و مدعیان دینداری غباری بر چهره اسلام ناب شده است اما دستیابی به اسلام ناب از طریق منابع اصلی مانند قرآن و عترت نیز امکانپذیر است.
2- امروزه در بسیاری از نقاط جهان بدلیل تبلیغات بسیار سوء رسانه های استکباری و نیز عملکرد نادرست ما انسان های به ظاهر مسلمان، بسیاری از مردم رغبتی به تحقیق در مورد اسلام نمیکنند و چه بسا در زمره مستضعفین قرار میگیرند. البته در همان جوامع نیز افراد حقیقت جویی هستند که تنها به ظواهر زندگی مشغول نشده و به دنبال پاسخ این سوالند که در پشت صحنه نمایش زندگی چه حقیقتی نهفته است و بسیاری از آنها به این حقیقت نیز دست می یابند.
یا علی.
ممنون از وقتی که گذاشتین برای سوالم.اما گویا بد رسوندم منظورمو.منظور بنده اینه اگه فردی بودایی باشه اما حق الناس در قیامت به گردنش نباشه.دروغ نگه.ربا نخوره.زن و فرزند ازش راضی باشن.همسایه ها ازش راضی باشن و به قولی از من و امثال من مسلمونتر باشه.آیا صرف اینه که من مسلمونم جایگاه بهتری برام توی قیامت در نظر گرفته میشه؟
ضمنا اون نمره ای که سر کلاس طراحی دو قولشو دادین و بعد گفتین من قول ندادم گفتم احتمالا تکلیفش چی شد؟نمره که ثبت نهایی شد پرونده اش بسته شد.اما تو یه کامنتی توپیدین به یکی گفتین هرجا به نفعتونه میشنویم و بقیه جاهها رو نمیشنویم.خواستم بگم گاهی آدم پیش خودش بگه شاید طرف مقابل درست بگه و من برم یه تحقیقی بکنم.اگه حرف اون درست بود قبول کنم حرفشو.من حساب کردم طبق قولی که داده بودین اگه عمل می کردین نهایتا شش صدم دیگر معدل کلاس بالا می رفت.اینطور وفای به عهد می شد و حقی به گردن شما باقی نمی موند.من هم که با اون مقدار نمره تاثیر خاصی توی وضعیت تحصیلیم ایجاد نمی شد و از حقم گذشتم.اما هستن بعضی ها که از حقشون نگذشتن.فکر این باشین تو این ماه ها ازشون حلالیت بگیرین...
ضمنا باز تصریح می کنم صدای شما موجوده که فرمودین به ازای هر جلسه حضور در حل تمرین 0.2میدین.
در نهایت ازتون به خاطر زحماتی که کشیدین تشکر می کنم
پاسخ:
سلام برادر خوبم. هیچ کافر یا مشرکی (اگر مستضعف نباشد) وارد بهشت نخواهد شد گرچه صفات خوب از عذاب جهنم کم خواهد کرد.
حضرت علی فرمودند هر کس کلمه ای به من بیاموزد مرا بنده خود ساخته است. معلمان شما حق بزرگی بر گردن شما دارند. دور از انصاف است که اگر حق کوچکی برای خود متصورید آن را به رخ بکشید.
یا علی.
در مورد قسمت اول سوالم اگه اینطور که شما می فرمایید باشه به نظرم به دور از عدل الهیه.انشاالله از مرجع تقلید سوال رو می پرسم و اینجا مطرح می کنم.قسمت دومم هم یه پیشنهاد دوستانه بود.چون گفتم کسی با نیم نمره تغییری تو وضعیتش ایجاد نمیشه.اما طبق حرف خودتون این حق برای دانشجو ایجاد شده یا بهتر بگم این حقو خودتون رو دوش خودتون گذاشتین.کسی منکر حقی که همه ی اساتید به گردن ما دارن نمیشه.طبق فرمایش همون مولا علی که فرموذین.اما گمونم درست نباشه اینکه مثلا من ده میلیون به یکی قرض داده باشم بعدش مثلا یه جایی کارم گیر پول خرد باشه از اون آدم پول گرفته باشم.هرچقدر ناچیز.باز خودم این حقو ایجاد کردم و اون پولی که اول دادم بهش مانع از از بین رفتن اون پول خرد کم نمیشه.درسته شما حق استادی به گردن ما دارین و خیلیا مثه من از اون حق خیلی کوچیک گذشتیم.اما اگه کسی نگذشته باشه بارش به دوش شماست.شاید از نظر خیلیا این موضوعات مهم نباشه.اما چون دوستون دارم اینو عنوان کردم.ببخشید بازم
پاسخ:
سلام. چرا مخالف عدل الهیه؟ خدا تو قرآن گفته که لازمه وارد شدن به بهشت ایمان و عمل صالحه. هر دو باید در کنار هم باشه چون با یه بال نمیشه پرواز کرد. در قرآن آیات متعددی در این زمینه هست. مثلا آیه 85 سوره مبارکه آل عمران می فرماید: «و من یبتغ غیر الاسلام دینا فلن یقبل منه و هو فی الآخرة من الخاسرین»  (و هر کس که دینی جز اسلام اختیار کند از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیاندیدگان خواهد بود). 
یکی از روشهای ترغیب دانشجویان به درس خوندن گول زدنه و به قول یکی از بزرگان گول زدن در بعضی موارد واجبه. درست مثل معدل بیست و دوچرخه.
نه استاد.این به نظرم نمونه ی بارز دروغه... البته به قول امروزیا مصلحتی و از این قبیل داستانا.اما به نظر من دروغ دروغه.
در رابطه با دوستی که اسمشون م هست.متاسفانه عده ی قلیلی از دانشجوها مثه ایشون هستن.که این عده ی قلیل ادعای اکثریت هم دارن در برخی مواقع.توی هر جمعی سعی در بهم زدن فضارو دارن تا به بحثای بی فایده خودشون برسن.اصلا توی فاز درس نیستن.اغلب اونایی هستن دو میگیرن بعد از استاد می خوان نه و نه دهم بده.فکر کنم سه ترم پیش بود توی کلاس طراحی یک شما هم زیاد بودن که بعد تصمیم مدبرانه ی شما مجبور شدن بعد میانترم این دسته آدما درسو حذف کنن.به امید اینکه روزی دانشجو برای اسمش ارزش قایل باشه و هدف اصلیش سیاسی بازی های پوچ و واهی نباشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی