افراسیاب

چرا روزه بگیریم؟

پنجشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۴۸ ق.ظ
حتما این سؤال کلیشه ای بارها به گوشتون خورده. چرا روزه بگیریم؟ شاید کسی از شما این سؤال رو پرسیده باشه یا شاید شما از کسی پرسیده باشین یا لااقل خودتون از خودتون این سؤال رو کرده باشین. چرا روزه؟
حتما جواب های زیادی هم به گوشتون خورده یا به ذهنتون رسیده. شاید خیلیاش قانع کننده بوده اما احتمالا خیلیاش هم اصلا منطقی به نظرتون نیومده.
راستش در مورد خودم، بیشتر جوابهایی که از آدمهای مختلف در این مورد شنیدم چندان قانعم نکرده. مثلا اینکه روزه برای بدن مفیده. خب ورزش هم برای بدن مفیده. پس چرا روزه واجب شده اما ورزش نشده. یا جوابهای دیگه ای شبیه به این.
اما خب جوابهایی هم پیدا کردم که قانعم کرده روزه چیز خوبیه و بی جهت واجب نشده. تو این مطلب میخوام در مورد یکی از این جوابها کمی باهاتون صحبت کنم.
از نظر اسلام و تمامی ادیان و مذاهب الهی و حتی برخی ایسمهای بشری، انسان از دو بخش روح و جسم تشکیل شده هرچند شاید تفسیر و تعریف بعد روحانی انسان در این مذاهب با هم متفاوت باشه.
حتما همه شما تجربه کردید وقتی بعد جسمانی انسان در رفاه باشه بعد روحانی افول میکنه  و وقتی بعد جسمانی در سختی و فشار قرار میگیره مجالی برای تقویت بعد روحانی مهیا میشه. به همین خاطره که بچه هایی که در رفاه مطلق بزرگ میشن معمولا چندان قوی و متکی به نفس نیستن و طاقت مشکلات رو ندارن و زود در برابر فراز و نشیب زندگی تسلیم میشن. اما بچه هایی که از کودکی با مشکلات دست و پنجه نرم کردند عموما روحیه قویتری در برابر مشکلات دارند و از نظر قدرت اراده، بردباری و استقامت سرآمدند.
البته این تجربه قدمتی به اندازه تاریخ بشر داره و در طول تاریخ بسیاری از اقوام مختلف از ریاضتهای جسمانی برای افزایش قوای روحانی استفاده میکرده اند. آشناترین موارد برای ما احتمالا مرتاضهای هندی و رزمی کارهای چینی و ژاپنی هستند که با تحت فشار قرار دادن جسم از طرق مختلف موفق به کسب قدرتهای روحی خارق العاده و عجیب میشوند.
 در دین اسلام یکی از اساسی ترین و مهمترین عناصر رسیدن به کمال رعایت تقوی و پرهیزکاری است. پرهیزکاری به این معناست که انسان قادر باشه اعضا و جوارحش رو از گناه و پلیدی حفظ کنه. مثلا زبانش رو از دروغ و غیبت نگه داره. دستش رو از خیانت به جان و مال و ناموس مردم حفظ کنه. چشم و گوشش رو از دیدن و شنیدن ناپاکی محافظت کنه. و اساسا انسانی که این قابلیت و توانایی رو نداشته باشه نه تنها راهی به کمال نخواهد داشت بلکه زندگی مادی و معنوی افراد دیگه اجتماع رو هم به مخاطره خواهد انداخت.
اما این حفظ و نگهداری تنها برای کسی امکانپذیره که اعضای مختلف بدنش رو در کنترل داشته باشه. اختیار چشم و گوش و زبان و دستش رو داشته باشه. یعنی جسمش در اختیار روحش باشه. یعنی روحش اونقدر قوی باشه که اگر جسم لذت طلب خواست از راه حرامی مثل دزدی به لذت بیشتر برسه روح بتونه مهارش کنه.
اما قوی کردن روح برنامه میخواد تمرین میخواد ورزش و ریاضت میخواد. روزه هم یکی از این برنامه ها و تمرینها و ریاضتهاست. یعنی یکی از وظایف روزه اینه که با تحت فشار قرار دادن جسم بعد روحانی انسان رو تقویت کنه تا بعد روحانی بتونه بعد جسمانی رو در اختیار بگیره و کنترل کنه. واسه همینه که خدا در قرآن می فرماید:
"ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما واجب شد همانگونه که بر کسانی که پیش از شما بودند واجب گردید باشد که پرهیزکار شوید."
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۸
حامد افراسیاب

نظرات  (۵)

پاسخ قانع کننده و خوبی بود اما روزه به عنوان یکی از روش های درمان در کشورهای پیشرفته(fasting) مطرح می شود ولی ما تو دین خودمان به عنوان یک برنامه اجباری سالانه داریم.
سلام ،خب فواید روزه رو گفتید شما! حالا یه خورده از مضرات روزه رو هم بدونید بد نیس:
رکود اقتصادى در بازار و بورس! یعنى کم شدن حجم مبادلات و خرید و فروش ها تو بازار! اینو خواستید میتونید از هر کسى که تو بازاره بپرسید!!
کم شدن ساعت هاى ادارى مخصوصا تو روزهاى بعد احیا!
در کل پایین اومدن راندمان کار و ساعت هاى کارى همه ى اقشارى که روزه میگرن که باعث عقب ماندگى میشه!
خیلى دوست دارم جوابتون رو بشنوم!
پاسخ:
سلام برادر. اگر همه چیز رو همین دنیای مادی بدونیم حق با شماست. در واقع فقط روزه هم نیست. به همه چیز دین میشه ایراد گرفت:
نماز: وقت کاری را تلف میکند.
انفاق: پول ما را هدر داده و گداپروری میکند.
جهاد و شهادت: خون و زندگی ما را هدر می دهد. و . . . 
اما برادر خوب من. برای من دنیای مادی همه چیز نیست. من به مکتبی اعتقاد دارم که به من میگوید از جانب خدا آمده ام و به سوی خدا بر میگردم. این اعتقاد به زندگی من معنا میدهد. به من شخصیت میدهد. برای رسیدن به کمال و خوب بودن انگیزه میدهد.
اما آنها که دید مادی دارند فکر میکنند از هیچ آمده اند و به هیچ میروند. بد باشند یا خوب چه فرقی دارد عاقبت به فنا و نیستی میرسند. به کمال برسند یا در نقصان بمانند خدمت کنند یا خیانت کنند عاقبت هیچ خواهند شد. به چه امیدی زندگی کنند؟ آن زندگی که عاقبتش نیستی است جز یاس چه به آنها خواهد داد؟
در هر صورت خداپرستان برنده اند. 
اگر حق با مادی گرایان باشد هم خداپرستان و هم مادی گرایان هر دو نیست خواهند شد. و اگر قرار است من و شما هر دو امشب نیست شویم چه فرقی میکند که امروز را فقیر به شب برسانیم یا غنی؟ چه فرقی میکند امروز بوقلمون بخوریم یا نان خشک؟ چه فرقی میکند عمری در ناز و خوشی باشیم یا در سختی و رنج؟ دیروز چه سخت چه آسان گذشته است و بعد از این هم میگذرد. پس اگر واقعا عاقبت ما نیستی است مادی گرایان چیزی بیش از خداپرستان به دست نیاورده اند و اگر بدست آورده اند هم سودی برای عاقبت سرنوشتشان ندارد.
اما اگر حق با خداپرستان باشد پس وای به حال مادی گرایان.
برادر عزیزم. حیف شماست که این همه دغدغه داری و این حساب و کتاب ساده را هم پیش خودت نمیکنی. اگر دغدغه نداشتی و با بخور و بخواب شب و روز میگذراندی چندان حیف نبود. اما حالا که اهل فکر و اندیشه ای کمی هم به این مطالب فکر کن. از خودت بپرس از کجا آمده ای و به کجا میروی. 
سلام،استاد عزیز! به نظر من شما تو اکثر مسائل (خصوصا اونهایى که بهشون تعصب دارید) نگاه مطلق گرایى دارید بر خلاف من که سعى میکنم به همه چیز نسبى نگاه کنم! ببینید خود من هم روزه میگیرم مثله شما ولى به معایب و ضررهاش هم فکر میکنم! 
تعصب باعث کورى انسان میشه!(یا حداقل باعث میشه به درک کامل وهمه جانبه به موضوع مورد بحث نرسیم) 
کلا هر چقدر بتونیم از بالاتر به مسائل نگاه کنیم میتونیم به نظر جامع تر و کامل تر برسیم ولى تعصب باعث میشه که نگاهمون همون پایین بمونه!(قصد جسارت و بى احترامى ندارم)
از نظر من شما از معدود انسان هایى هستید که یک چار چوب فکرى و ذهنى قوى و محکمى دارید و بهش ایمان دارید و افکارتون هم سره کلاس یا جاهایى مثله این سایت بیان میکنید!(فارغ از این که این چار چوب ذهنى چقدر درست یا غلطه اینجور افراد روحیه قوى و محکمى دارند و در کل افراد قوى و اکثرا موفق هستند و همواره سعى میکنند روى محیط تاثیر بزارند تا از محیط تاثیر بگیرند)
ولى خوبه که انعطاف پذیر هم باشیم و تعصب و مطلق گرایى رو کنار بزاریم!(مخصوصا تعصب،نمیگم تعصب بده ولى زیادشم خوب نیست)
پاسخ:
سلام برادر. در مقابل منطق باید تسلیم بود. در این شکی ندارم. اما منطقی که فقط مبتنی بر مادیات باشه برای من قانع کننده نیست. اصولا ماده اونقدر ظرفیت نداره که روح بلند پرواز و تشنه انسان رو اقناع کنه.
ضمنا اسلام به هیچ عنوان یک بعدی به قضایا نگاه نمیکنه. حتی قرآن صریحا شراب رو دارای فوایدی میدونه اما میگه چون مضراتش از فوایدش بیشتره پس حرامه. در مورد روزه هم شاید همین امر اما به عکس صادق باشه. در هر حال به نظر من فواید روزه به مضارش میچربه که قرآن واجبش کرده.
سلام استاد
درواپسین روزهای ماه رمضان دچار تزلزل شدم ولی به خودم جرات نمیدم اشتباهمو پاک کنم
قبل از ورود به دانشگاه نمازم ترک نمیشد وحتی در کودکی چند عنوان قرآنی در سطح شهر داشته ام
چت رومی با پول شخصی خود باز کرده ام وگفتگوهای شخصی دختران پسران را بعنوان مدیر میخوانم وهمچنین شماره بعضی از آنها را گاهی یادادشت نموده ام اوین کار برایم تبدیل به یک سرگرمی شده بیشتر اوقات روزمو مشغول این کار هستم 
همچنین پیجی در اینستاگرام باز کرده ام وتعداد followerزیادی دارم محتویات این پیج عکس دخترها ومدل های معروف کشور در پوششی جوان پسندانه هس چند باری سعی کرده ام پیج رو مسدود کنم ولی به عقیده دوستانم عکس های پیجم عکسهای مبتذلی نیس وکار اشتباهی نکرده ام وبه همین خاطر ازپاک کردن پیج سر زده ام.
نسبت به دوستانم بی توجه شده ام ولی هنوز نسبت به مسایل دینیم اعتقاد دارم 
میخواستم ببینم تو دنیای امروزما من آدم های زیادی می‌شناسم ولی همه اونها به پیجم سر میزنن چه با اعتقاد چه بی اعتقاد
یعنی تو عصر ما وجود این پیج ها مشکلی ندارن حتی بیشتر عکس ها را به درخواست دختران می‌گذارم یا با دریافت شارژ یعنی رضای قلبی دارند
میخواستم ببینم چرا من نمیتوانم راه درست را انتخاب کنم یا کسانی که نمازشان ترک نمیشود در این پیچها چه میکنند





پاسخ:
سلام برادر عزیز و خوبم. ممنون از اینکه منو محرم میدونی و باهام درد دل میکنی.
یادمه وقتی مثل شما دانشجو بودم چند تا سی دی سلکشن موسیقی داشتم که شک داشتم گوش کردن بهشون حلاله یا حرام. بعضی دوستانم میگفتن اشکالی نداره اما دلم شور میزد. با اینکه گوش میکردم زیاد بهم نمی چسبید.
تا اینکه یه روز از نیمه ماه رمضان گوشتکوب برداشتم و جلوی دوستانم همشونو شکستم. به خدا از اون به بعد راحت شدم. الان هم به جای موسیقی تلاوت قرآن گوش میکنم.
به نظرم اون چیزایی که اسم بردی همش مشکل شرعی داره. معیار ما هم قرآن و احادیثه نه نظر دوستان. قرآن نگاه کردن به نامحرم رو حرام میدونه چه با رضایت طرف چه بدون رضایت اون. چه برسه به ایجاد چت روم و پخش عکس دختران که شاید نوعی اشاعه فحشا هم باشه.
برادر عزیز من. خدا میدونه که دوست داشتم کنارم باشی تا دستهات رو مثل برادر کوچکترم بگیرم و ازت خواهش کنم که برگردی. این راهی که انتخاب کردی اصلا درست نیست.
هنوز خیلی دور نشدی چون صدای خدا رو که میگه برگرد میشنوی. اما اگه جلوتر بری ممکنه  دیگه صدای خدا به گوشت نرسه و راحت گناه کنی بی هیچ عذاب وجدان و ناراحتی.
به خدا کسی رو می شناسم که اهل نماز بود اما به خاطر گناه به کفر رسید.
ثم کان عاقبت الذین اساءوا السوای ان کذبوا بآیات الله و کانوا بها یستهزئون
یعنی سرانجام کسانی که مرتکب گناه شدند این شد که آیات خدا رو تکذیب کردند و آن را به مسخره گرفتند. یعنی عاقبت به شر شدند.
برادر عزیزم. به خدا قسم خدای خوبی داریم. به الله توکل کن و در رمضان که ماه برگشتنه برگرد. یک بار اراده کن تصمیم بگیر و زندگی کن. مثل یک مرد. به قول امام علی در آخر خواهی دید آنچه میماند میان تو و خدای توست نه میان تو و مردم. پس به ندای خدا گوش بده نه حرف دوستان.
من عازم ییلاق هستم و دیرم شده. اونجا هم اینترنت ندارم. ان شا الله امسال عید فطر برای همه ما عید واقعی باشه. یا علی. 
استاد این نظر یکی از فالورام هس وقتی نوشتم میخوام پاک کنم یا عده ای به پیج اسلامی دیگرهمراهم بیاین این نیرو داده:
زیر عکس یعنی کجا؟ اما من قبلا هم مسجد میرفتم هم به شدت نماز میخوندم هم ختم قرآن میکردم هم سینه زنی. ولی یواش یواش فهمیدم جهان خیلی پیچیده تر و در عین حال خیلی ساده تر از این حرفهاست که دین بتونه توجیهش کنه. قران رو یکبار با تفکر بخونی می فهمی که برای پیروی ازش هیچوقت نمیتونی مصمم بشی. یعنی همیشه بهش شک میکنی  و باهاش مشکل پیدا میکنی. همین خودش نشونه غیر آسمانی و غیر خدایی بودن قرآنه. چون اگه از طرف خدا بود میبایست طوری بود که همه ی انسانها بتونن با جون و دل و شادی و لذت تموم و بدون مشکل خاصی پیرویش کنن. اگرم بگی اشکال از انسانهاست و نه قرآن که اونوقت به این نتیجه میرسیم که ایراد از خود خداست چون انسانهایی بد یا ناقص آفریده. میدونی مسیله پیچیده است. کاری که بهش احساس بدی داریو انجام نده. مجبور که نیستی. اما از دیگران نخواه که پیرو تو باشن و مثل تو فکر کنن. هرکی دلش خواست باید آنفالوت کنه. تو هیچوقت نمیتونی به چیزی که میگی صد در صد مطمین بشی. پس دیگرانو دچار تردیدهای خودت نکن. اگه چند شبه که داری این خوابهارو میبینی واسه اینه که چند روز به تعداد همون چند شب و شایدم بیشتره که داری به این چیزا فکر میکنی و باورش کردی.
پاسخ:
سلام برادر خوبم. فکر کنم میفهمم مشکلی که با قرآن داری از چه سنخیه. به قول یه بنده خدا قرآن کتابی نیست که یه روز بعد از ظهر یه جا لم بدی و در حالیکه پاپکورن میخوری با لذت از اول تا آخرش رو بخونی.
اگر توقع داری کل قرآن با ذائقه شخص شما هماهنگ باشه توقع درستی نداری. چون قرآن برای شخص شما که فرستاده نشده. برای من هم فرستاده شده و ذائقه من با شما تفاوت داره. برای عرب درس نخونده 1400 سال پیش هم فرستاده شده. برای انسان 1400 سال بعد هم فرستاده شده. ضمن اینکه بیشتر قرآن از آیاتی تشکیل شده که در زمانهای مختلف با توجه به اتفاقات مربوطه نازل شده و سعی کرده وظیفه و تکلیف مسلمانان را در قبال اون اتفاقات بیان کنه. اونوقت این آیات در کنار هم قرار داده شدند تا کل قرآن شکل گرفته. پس نه ایراد از قرآنه و نه از خلقت انسان. بلکه انسانها در زمانهای مختلف و در جوامع مختلف کاملا با هم متفاوت هستند و نمیشه توقع داشت که همه آیات قرآن نظر همه رو تأمین کنه با توجه به اینکه این آیات هر کدوم در شرایط خاص و در مورد رویداد خاصی نازل شدند.
در عین حال بسیاری از آیات قرآن هم هستند که کاملا با منطق و فطرت ما انسانها منطبقند. مثل آیاتی که یک موجود کاملا برتر رو به عنوان خالق ما معرفی میکنند (مثلا در سوره توحید). یا آیاتی که ناظر به ابدی بودن ما هستند و مرگ را آغاز حیاتی دیگر معرفی میکنند. یا آیاتی که خوبی و بدی را بی نتیجه نمیدانند بلکه برای کوچکترین اعمال انسان هم پاداش خوب و بد وعده میدهند. یا آیاتی که مفاهیم بلند اخلاقی رو ذکر میکنند (مثلا: مَنْ قَتَلَ نَفْسَا بِغَیرِ نَفْسٍ أوفَسادٍ فِی الأَرضِ فَکانَّما قَتَلَ النَّاسَ جمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکأَنَّما اَحیا النَّاسَ جمیعاً. یا خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ. یا الَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی السَّرَّاء وَالضَّرَّاءوَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ). به نظرت همین سوره حمد با همه کوتاهی و سادگیش زیبا نیست؟
خدا گفته در قیامت نه پول به کار آدم میاد نه قدرت مادی. فقط قلب سلیم به درد آدم میخوره.
آدم باید دنبال این قلب سلیم باشه. سعی کن تجربه کنی که وقتی قلبت از کینه، حسد، حرص ، شهوت و شهرت . . . رها میشه چقدر سبک میشی و احساس آرامش میکنی. ضمنا نذار شیطون با مثال زدن آخوندها یا آمریکاییها فریبت بده. هر کسی مسؤول اعمال خودشه.
اگر فکر میکنی راهی که میری بهت قلب سلیم میده خب ادامه بده. اما اگر به آرامش نمیرسی به یه راه تازه فکر کن. اگر از من بپرسی بی شک اسلام بهترین راهه. اما خودت باید به این نتیجه برسی. یا علی.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی