افراسیاب

شگفت انگیزترین مهندسی ها - قسمت اول

چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۰۹:۳۱ ب.ظ
یکی از شاهکارهای مهندسی که سبب تحولی بزرگ در علم پزشکی گردید دستگاه دیالیز است. این دستگاه جایگزینی برای بسیاری از وظائف و مسؤولیتهای طبیعی کلیه بوده و برای تصفیه خون در بیماران دچار نارسایی کلیه استفاده می شود. اولین نمونه موفق دستگاه دیالیز در سال 1945 توسط پزشک هلندی ویلم یوهان کلاف ابداع شده و از آن زمان با پیشرفت دانش و فن آوری مهندسی پزشکی دچار تغییرات بسیاری گردیده است. دستگاه دیالیز امروزی که نمونه ای از آن در تصویر زیر نشان داده شده حدوداً نیم متر عرض، بیست سانتیمتر عمق و بیشتر از یک متر ارتفاع دارد. وزن این دستگاه نیز بالغ بر 36 کیلوگرم است. این دستگاه شگفت انگیز را می توان نمونه ای بارز از خلاقیت بشر به شمار آورد. البته شگفت انگیزترین نکته را در ادامه خواهید خواند.

عمل تصفیه خون و نیز برخی وظایف دیگر مانند ساخت بسیاری هورمون ها و تنظیم فشار خون در بدن انسان از بدو تولد (یا شاید پیش از آن) توسط کلیه ها انجام می گیرد. کلیه یک انسان بالغ که در تصویر بالا مشاهده می کنید حدوداً 10 سانتیمتر طول و کمتر از 1.5 کیلوگرم وزن دارد. اما شگفت انگیزتر از همه اینکه، کلیه طبیعی انسان خالق یا مهندسی ندارد بلکه به صورت خود به خود به وجود آمده است!!!!!
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۲۸
حامد افراسیاب

نظرات  (۲)

۲۸ آبان ۹۳ ، ۲۲:۰۲ حامد افراسیاب
فتبارک الله احسن الخالقین.

از تصادف جان سالم بدر برده بود

و می گفت زندگی خود را مدیون ماشین مدل بالایش است

و خدا همچنان لبخند می زد . . .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی