افراسیاب

میکرو ربات پرنده

يكشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۲۵ ب.ظ

یکی از زمینه های نو و فوق پیشرفته در علم رباتیک دانش و فن آوری میکروربات های پرنده است که تمرکز برترین مراکز دانشگاهی و پژوهشی را در سراسر دنیا به خود معطوف ساخته طوری که غولهای نظامی و صنعتی جهان از صرف هزینه های میلیاردی در این زمینه ابایی ندارند.

عکسی که در زیر مشاهده میکنید نمونه ای از این میکرورباتها را نشان میدهد که بعد از انتشار در اینترنت بحثهای زیادی در محافل علمی و نظامی برپا کرد. این  ربات پشه مانند با دارا بودن قابلیت کنترل از راه دور، مجهز به دوربین و میکروفون بوده و توان دریافت نمونه خون و یا تزریق دارو به قربانی هدف خود را دارد.

البته بیشتر محافل علمی دسترسی بشر به چنین فن آوری عظیمی را بعید دانستند و این عکس را تنها طرحی برای آینده خواندند. برخی دیگر اما با نگاهی خوشبینانه تر معتقد بودند ممکن است برخی صنایع نظامی در برنامه های فوق سری خود به این فن آوری دست یافته باشند.

حال نکته قابل تأمل اینجاست که ربات پشه مورد بحث حتی اگر با ویژگی های مورد ادعا ساخته شده باشد هنوز فاصله ای عمیق با فن آوری موجود در همتای طبیعی خود دارد. پشه ای که همه ما به آن به عنوان موجودی مزاحم می نگریم و در کشتن آن تردیدی به خود راه نمیدهیم مخلوقی هوشمند است. یعنی بدون نیاز به کنترل خارجی قادر است مسیر خود را پیدا کرده و انرژی مورد نیاز برای ادامه بقا و فعالیت خود را تأمین کند.

شاید همه ما کم و بیش از برخی رفتارهای هوشمندانه این حشره کلافه شده باشیم. استفاده از تاریکی برای حمله به قربانی، فرود روی نقاط مناسب بدن و نه روی لباس، و مخفی کاری نمونه هایی از این رفتارها هستند.

ضمن اینکه برخی پژوهشها ادعا میکنند این حشرات حتی قادرند از راه دور ویژگیهای خونی قربانی خود را بررسی کرده و قربانی مناسب با ذائقه خود را انتخاب کنند. از این رو گاهی بعد از خواب شبانه در یک اتاق، برخی از جولان پشه ها ناله دارند و برخی هم انگار نه انگار.

سنسورهای پیشرفته این حشره نقطه قوت دیگر آن هستند. سنسورهایی که قابلیت شناسایی و پردازش کوچکترین آشفتگی در جریان هوا را دارا بوده و پشه را قادر به فرار از بیشتر تهدیدات میکنند.

تولید مواد ضد انعقاد در بدن خود پشه و تزریق آن به بدن قربانی در هنگام مکیدن خون از دیگر فن آوری های موجود در این مخلوق شگفت انگیز است.

قدرت مانور بسیار بالا در پرواز، قابلیت نشستن روی سطوح مختلف و حتی سطح آب نیز احتمالا از آن دسته قابلیتهای پشه است که مهندسین بلند پرواز امیدوارند بتوانند در آینده ای هر چند نه چندان نزدیک بر روی ربات پشه نیز پیاده کنند. و صد البته دستیابی به فن آوری جفتگیری و تولید مثل هم حتی در افقی بسیار دوردست کاملا محال به نظر می آید.

بگذریم از این واقعیت که تا کنون بیش از 3500 گونه مختلف از این پشه ها با ویژگیهای متفاوت شناسایی شده اند.

این همه را گفتم تا بگویم من از این همه فن آوری در یک پشه کوچک و ظاهرا مزاحم چندان تعجب نمیکنم. از اینکه برخی، بی تفاوت از کنار این همه فن آوری بگذرند متعجب نیستم. 

اما در عجبم: از مهندس مکانیکی که به خوبی میداند  حتی ساده ترین قطعات و ابزارها نیز بدون طراحی و ساخت دقیق و علمی به درستی کار نخواهند کرد اما برای این همه فن آوری در یک پشه کوچک طراح و خالقی قائل نیست. یا اگر قائل است خلقت چنین خالق دقیق و دانایی را پوچ و بی سر انجام می انگارد. واعجبا!



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۰
حامد افراسیاب

نظرات  (۲)

باسلام:

دوست گرامی، وبلاگ الهی - ولایی بسیار خوبی دارید. در راهی که در پیش گرفته اید از خداوند حکیم و توانا و یکتا، برایتان آرزوی موفقیت و تایید و توفیق دارم. با آرزوی سلامتی شما. ناهید.

من قبلا به این قدرتی که موجودات دارند فکر کرده بودم  ولی شما بهتر توضیح دادید حالا این پشه ایم همه توانایی دارد فکرش را بکن انسان که اشرف مخلوقات است چقدر تواناست  

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی